Laatste nieuws

12-07-'07 - Verbeterde spamfilter - hoe in te schakelen

MyGB.nl heeft een eigen anti-spam systeem ontwikkeld dat in de loop der jaren steeds effectiever is geworden. Een groot deel van de spam die vaak automatisch in vele gastenboeken tegelijk worden geplaatst wordt door dit systeem tegen gehouden.

Helaas houdt het niet 100% van de spam berichten tegen. Heeft u last van ongewenste spam berichten op uw gastenboek? Dat is vervelend om te horen.
Gelukkig kunt u daar zonder problemen wat aan doen, zodat er geen spam meer bij komt. Hieronder enkele mogelijkheden:

Stap 1 – zet de verificatiecode aan


De meest effectieve manier om van al de spam af te komen is door de verificatiecode aan te zetten. Dit is een plaatje waarin een code wordt weergegeven.



Voorbeeld van een verificatie plaatje (CAPTCHA)


Voordat de bezoeker een bericht kan plaatsen, moet diegene het bericht overtypen in een tekstveld. Dit zorgt
ervoor dat geautomatiseerde spam niet meer kan worden toegevoegd aan uw gastenboek.

Om dit aan te zetten gaat u naar het configuratiescherm en logt u in met de gebruikersnaam en wachtwoord van uw gastenboek. Na te zijn ingelogd klikt u op 'Werking gastenboek' in het linker menu. Op de volgende pagina klikt u onder 'Beveiligingscode weergeven' op 'Ja',... en vervolgens op 'Wijzigingen opslaan'.

Stap 2 – stuur de inhoud van het bericht naar ons (optioneel)


Als u veel dezelfde spamberichten binnenkrijgt dan kunt u deze via het contactformulier naar ons sturen. Vervolgens passen wij de spamfilters aan, zodat een dergelijk bericht niet meer kan worden geplaatst op uw gastenboek of andere gastenboeken.

Stap 3 – blokkeer het ip‐adres en verwijder het bericht


Om er voor te zorgen dat de plaatser van het spambericht niet nogmaals een bericht kan plaatsen kunt u het ip‐adres van de bezoeker blokkeren. Ga hiervoor naar het configuratiescherm en log in met de gebruikersnaam en wachtwoord van uw gastenboek.

Na te zijn ingelogd klikt u op 'Berichten beheer' in het linker menu. Op de volgende pagina klikt u op 'blokkeer' bij het spambericht. De bezoeker is hierbij geblokkeerd. Vervolgens kunt u het bericht verwijderen door te klikken op 'Verwijder' bij het spambericht.

Stap 4 – berichten eerst keuren


Als u de vorige 3 stappen volgt zal 99% van al de spam uw gastenboek niet bereiken. Mocht u toch nog bang zijn dat er ongewenste berichten in uw gastenboek komt te staan, dan kunt u ook de 'Berichtkeuring' inschakelen. Dit houdt in dat elk bericht dat wordt geplaatst op uw gastenboek eerst door u moet worden goedgekeurd voordat deze wordt weergegeven. Op deze manier kunt u gemakkelijk een bericht verwijderen voordat deze wordt getoond op het gastenboek.

Om de Berichtkeuring in te stellen gaat u naar het configuratiescherm en logt u in met de gebruikersnaam en wachtwoord van uw gastenboek. Na te zijn ingelogd klikt u op 'Berichtkeuring instellen' in het linker menu. Op de volgende pagina klikt u op 'Ja', ... en vervolgens op 'Wijzigingen opslaan'.

Wanneer een bezoeker nu een bericht plaatst in het gastenboek krijgt hij of zij de melding te zien dat het bericht eerst moet worden goedgekeurd door de eigenaar van het gastenboek (u) alvorens deze wordt weergegeven in het gastenboek. Om de berichten goed te keuren klikt u op 'Berichten beheer' in het linker menu van het
configuratiescherm. Op de volgende pagina kunt u de nog niet gekeurde berichten herkennen aan de rode balk boven het bericht. Klik op 'goedkeuren' om het bericht te plaatsen in het gastenboek of op 'verwijderen' om het bericht uit uw gastenboek te verwijderen.